Wednesday, January 13, 2010

Kudumise ja treipinkide asemel mõtlemise õpetus

Ma olen selle aja laps, mil koolis tuli õppida nii heegeldamist kui treimist. Samas ei tulnud mul siis kunagi pähe, et tegemist on tegevusega, millega lastes vähendatakse soolist erinevust ning vabaneb sõltuvus mehe ja naise iganenud arheotüübist. Seda viimast sõna vist sel ajal eriti ei kasutatudki. Kasutusel oli lihtsalt nõukogude inimene.
Poiste ja tüdrukute "iganenud" erinevused hakkasid ühel hetkel silma ka neile, kelle kodune seksuaalne kasvatus rääkis laste leidmisest puurida pealt või kes uskusid endiselt, et soo jätkamise raske töö teeb ära sookurg. Peale kolmanda klassi lõppu kehalise kasvatuse tunnid enem ei toimunud koos ning ümberriietumine klassiruumi asemel, hakkas toimuma eraldatud spetsiaalsetes kohtades ehk tüdrukute/poiste riietusruumides. Ühel hetkel oli kõigil lastel selge, et lisaks juuste pikkuse erinevusele hakkasid erinema poistel ja tüdrukutel erinevate kehaosade suurused. Oli kadunud viimanegi võimalus, et me oleme sarnased.
Aeg on edasi läinud. Taas otsitakse põhjuse ja tagajärje seoseid, et miks ikkagi ühiskonnas on suhtumine naistesse ja meestesse erinev. Miks ei ole õiglust ning võrdsust soo vahel ja näitena tuues - miks makstakse naistele sama töö eest vähem kui meestele. Tänased seaduse tegijad näevad põhjusi koolis. Kui me õpetame tüdrukutele ja poistele sarnaseid oskuseid, siis edaspidi elus peaks vähenema naiste ja meeste vaheline erinev kohtlemine. Kas ikka väheneb?
Kes natuke rohkem on uurinud, mis inimese sees on, siis tuleb välja, et sõltub inimese hakkama saamine elus pigem tema sisemisest soolisest tasakaalust kui sellest, mis väljaspoolt peale surutakse. Kui inimesel on nii meespoolt kui naispoolt võrdselt 50:50, siis tegemist ei ole kummagi soo esindajaga. Väliselt küll, kuid mehel peab domineerima mehelik pool ning naisel naiselik pool, et elus hakkama saada. Vastaspoole olemasolu on aga eriti oluline, et ta õige sugu saaks maksimaalselt välja areneda.
Treipinkidega ning kudumisvarrastega seda tasakaalu ei mõjuta. Selleks on vaja õpetada juba koolis lapsed mõtlema, rääkima ja kuulama. Need kolm esmapilgul lihtsana tunduvat asja on suures osas inimestele elus kättesaamatud. Kui aga seda osata, siis ei usu ma iial, et naine või mees tunneks ennast kuidagi teisejärgulisena või ebavõrdsena mistahes ametis või olukorras.

No comments: